Khasiat Dan Ciri-Ciri Kurma Nabi Ajwa

by adminmehr . 0 Comments

AJWA! KURMA KEGEMARAN RASULULLAH.                  

Di bulan Ramadhan kurma memang paling banyak diminati. Mulai dari yang murah hingga yang paling mahal iaitu kurma Ajwa atau kurma Nabi. Bentuknya yang berkedut  dan bulat dengan warna kehitaman sangat memikat. Apa yang membuat kurma ini  istimewa?
                                                                

 Kurma atau Phoenix Dactylifera merupakan pohon yang mirip seperti palm. Pohon kurma berasal dari negera Arab yang kemudian tumbuh pula di Afrika, Eropah Selatan, Asia Barat Daya bahkan hingga Amerika. Pohon kurma rendah karana tingginya tak mencapai 20 meter. Dulu kurma merupakan makanan pokokmasyarakat yang tinggal di gurun pasir.

 

Diteliti dari jenisnya di dunia ada lebih dari 400 jenis kurma. Dimana dari kesemua jenis kurma tersebut berbeza-beza dan memiliki ciri khas tersendiri. Sebut saja kurma sukari yang kulitnya berwarna coklat agak muda dengan bentuk agak kecil, atau Majhool yang bentuknya sedikit lonjong dengan warna coklat muda dan sedikit tua pada hujungnya.

Sedangkan kurma Ajwa disebut sebagai kurma Nabi atau Kurma Rasulullah. Mengapa disebut kurma Nabi? Sebab konon menurut asal-usulnya kurma Ajwa ditanam sendiri oleh Nabi Muhammad SAW di kota Madinah sekitar 14 abad yang lampau.
Hingga kini pohon kurma Ajwa di Madinah jumlahnya tak banyak iaitu hanya sekitar ratusan.  Jadi tak perlu hairan  jika harganya mencecah tinggi.

Selain itu kurma Ajwa juga sangat istimewa terutama bagi kaum Muslim. Nabi Muhammad SAW sendiri sangat menggemari makan kurma Ajwa dan menganjurkannya untuk sunnah memakan 7 buah kurma Ajwa di pagi hari dan saat berbuka puasa. Seperti yang juga dijelaskan dalam hadits riwayat Shahih Al-Bukhari bahwa barang siapa yang makan pagi dengan tujuh butir kurma Ajwa, maka tak akan terkenanya racun dan sihir pada hari itu.

Buah kurma sebagaimana diketahui memang mempunyai ciri khas dan khasiat tertentu. Ciri khas kurma Ajwa berbentuk kecil, berwarna hitam dan berbentuk bulat. Rasanya tidak terlalu mengigit seperti jenis kurma lainnya, selain itu isinya tebal dan agak kering.

Seperti yang diterangkan pada hadits kurma Ajwa boleh menangkal racun dan juga menangkal jin dan sihir. Sedangkan dari segi perubatan kurma memiliki banyak sekali khasiat yang baik bagi kesihatan. Kurma memiliki kandungan vitamin A, kalsium, dan besi yang tinggi. Saat berbuka puasa tubuh memerlukan karbohidrat dan gula (glucose ). Selain menpunyai rasa manis,ia juga mengandung karbohidrat yang mudah dicerna tubuh. Oleh kerana itu kurma sangat dianjurkan dimakan saat berbuka puasa agar keadaan tubuh menjadi cepat pulih atau segar.

Di negara asalnya kurma Ajwa sendiri harganya masih cukup mahal iaitu sekitar 60 riyal sampai 80 riyal/kg. Sedangkan di Malaysia harganya mencapai sekitar Rm160/kg. Kini kurma Ajwa juga dapat dinikmati dalam bentuk pati jus pekat  serta  minuman. Tak perlu pergi jauh  ke Arab sana kerana  kurma Ajwa boleh jumpa dengan mudah di sini.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

captcha

Please enter the CAPTCHA text

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>