Surah At Tin / Buah Tin & Zaitun Dalam Al-Quran

by adminmehr . 0 Comments

Mari Mengenali dan Memahami Surah At-Tin:

Assalamualaikum Wr. Wb.

Artinya :

“Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun, demi Gunung Sinai dan demi negeri (Mekah) yang aman ini. Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya, kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan; maka mereka akan mendapat pahala yg tiada putus-putusnya. Maka apa yang menyebabkan (mereka) mendustakanmu (tentang) hari pembalasan setelah (adanya keterangan2) itu? Bukankah Allah hakim yang maha adil?” (Q.S. At-tin [95]: 1 – 8 )

Makna yang terkandung dalam surah at-tin :

        Surat at-Tin merupakan urutan surah yg ke-95 dalam Al-Qur’an, yg terdiri atas 8 ayat dan

termasuk surah makiyah. Dalam surah ini, Allah bersumpah mengenai 4 perkara, iaitu:

1. Demi buah tin
2. Demi buah zaitun
3. Demi Bukit Sinai, dan
4. Demi kota Mekah yang aman.

Para ulama tafsir mengatakan bahawa ygang di maksud dengan “at-tin” adalah tempat tinggal Nabi Nuh a.S. Di Damaskus yang banyak ditumbuhi pohon tin, sedangkan zaitun adalah tempat tinggalnya Nabi Isa a.s. di Baitulmukadis yang banyak ditumbuhi buah zaitun. Bukit Sinai merupakan tempat Nabi Musa a.s. menerima wahyu dari Allah, letaknya persis di luar tembok Yerusalem, sedangkan kota Mekah yang aman adalah Mekah al-Mukaramah. Kota ini sejak zaman jahiliah sampai sekarang tetap terjaga dan terpelihara kesuciannya. Selain itu, Mekah merupakan tempat pertama kali Nabi Muhammad menerima wahyu.

Allah bersumpah dengan ke4 nama tersebut kerana tempat itu merupakan lokasi para nabi yang telah gigih memperjuangkan agama Allah dengan penuh kesabaran, ketabahan, dan ketawakalan. Meskipun dalam berdakwah mereka mendapatkan tantangan, hambatan, dan rintangan, namun mereka tidak pernah menyerah. Oleh kerana itu, mereka digelar dengan nama Ulul azmi, ertinya mereka yang memiliki kemahuan keras. Mereka adalah Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s., dan Nabi Muhammad saw.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

captcha

Please enter the CAPTCHA text

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>